اهتمام ‌جدی برای حل مشکلات امام‌زاده اسماعیل ابهر

ایسنا/زنجان شهردار ابهر گفت: توسعه فضای امام‌زاده اسماعیل (ع) شناط ابهر باید کارشناسی شده باشد.

محمدرضا ذوالقدری‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه و اهمیت رفیع و والای  امام‌زاده شناط ابهر در بین مردم این شهرستان، تاکید کرد: باید  آن‌گونه که مناسب شان و جایگاه این امام‌زاده باشد، به آن رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه امام‌زاده اسماعیل ابهر از اماکن مذهبی است که مغفول واقع شده است، ادامه داد: با توجه به مراسم متعدد و مختلفی که در ایام و مناسبت‌های مختلف سال، از جمله مراسم سوگواری از حرم تا حرم در آن برگزار می‌شود، امکانات لازم برای این امام‌زاده باید فراهم شود.

شهردار ابهر با اشاره به بحث عمرانی، توسعه و فضاسازی امام‌زاده که همواره مورد حمایت شورا و شهرداری بوده است، اضافه کرد: باید ضمن هماهنگی بین اوقاف، میراث‌فرهنگی و هیئت امنا هر اقدام عمرانی که قرار است در این مکان صورت گیرد، به صورت علمی و کارشناسی شده باشد تا ضمن جلوگیری از سلیقه‌ای شدن کارها، از هدررفت هزینه‌ها نیز جلوگیری شود و در بحث هزینه‌ها و اعتبارات از موقافات این امام‌زاده نیز استفاده شود.

این مسئول با بیان اینکه شورا و شهرداری همواره در انجام کارهای فرهنگی پیش‌قدم بوده و در اغلب برنامه‌های سطح شهر مشارکت دارد، تصریح کرد: باید اهتمام‌جدی برای حل مشکلات امام‌زاده شناط ابهر وجود داشته باشد تا مردم بتوانند از مزایای آن به عنوان یک قطب فرهنگی شهر بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، امام‌زاده اسماعیل در منطقه شناط ابهر واقع شده است. این بنای زیبا بر پایه یک هشت ضلعی استوار شده که یک گنبد زیبا بر فراز آن به چشم می‌خورد. امام‌زاده اسماعیل شناط ابهر با ۱۰ واسطه به امیرالمومنین (ع) می‌رسد.

بنا بر اقوال تذکره‌نویسان، نسب وی به اسماعیل بن ابو محمد جعفر بن اسماعیل بن ابو علی حسن بن ابو علی محمد بن عبدالله بن احمد بن عبدالله علی بن الحسین بن زید بن الحسن بن علی بن ابی طالب (ع) می‌رسد.

بعضی از تذکره‌ها دفن امام‌زاده اسماعیل را در اوایل قرن ششم هجری ذکر کرده‌اند ولی آنچه مسلم است سبک معماری، نشان‌دهنده احداث بنا در قرن نهم هجری بوده و تزئینات الحاقی آن در اواخر دوره صفویه انجام شده است.

مجموعه مذکور یکی از مراکز زیارتی مردم منطقه بوده و در ایام مخصوص مشتاقان آن حضرت به زیارت قبر وی روانه می‌شوند. از ارزش‌های معنوی و روحانی این مجموعه که بگذریم، معماری خاص این بنا و جنبه‌های هنری آن، زیبایی خاصی را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند.

پلان بنا از بیرون هشت ضلعی بوده و از درون به مربع تبدیل شده است. این بنا به طور کامل از آجر بوده و اضلاع هشت‌گانه آن، یک در میان به طور قرینه از چهار ایوان با در ورودی به شبستان بقعه به سبک قوس‌های جناغی ساخته شده است.

تزئینات ایوان‌ها مقرنس و کاربندی‌های گچی و گره‌سازی بوده و در قسمت بالای ورودی‌ها، در هر ضلع پنجره چوبی پرکار و زیبایی تعبیه شده که نقش‌های آن گره‌سازی است.

همچنین اضلاع چهارگانه دیگر بنا در نمای بیرونی به صورت طاق‌نما و در وسط هر ضلع ذکر مقدس «الله اکبر» و در سه کتیبه دیگر کلمه مقدس «محمد» نوشته شده است. داخل این بنا که به صورت چهارگوش بوده و گچ‌کاری و آیینه‌کاری بسیار زیبایی متشکل از گل و بوته‌های اسلیمی و تصاویر پرندگان با استعمال رنگ و گره‌سازی در هم آمیخته و جلوه خاصی را به اندرون بقعه بخشیده است.

در داخل بنا سوره مبارکه جمعه به خط ثلث جلی و به صورت گچ‌بری نوشته شده و بر فراز این شبستان نیز گنبد بسیار زیبایی به سبک دو جداره از نوع گنبد پنج و هفت با ساقه بلند نشسته است. این گنبد از پایین به بالا کاشی کاری شده و زیبایی خاصی را به آن داده است.

گنبد از نظر تزئینات و نفش‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شود. قسمت پایین گنبد با کاشی‌هایی سفید، مشکی، زرد و سبز اجرا شده و شکل چلیپا شکسته به سبک خفته و راسته دارد. بالای این قسمت کتیبه‌ای است که با کاشی‌های رنگین محدود که کلمه مقدس علی (ع) به خط کوفی در آن‌ها تکرار شده، تزئین شده است.

قسمت سوم گنبد با بن مایه‌های هندسی که از خط‌های متقاطع لوزی‌های متقارن پدید آمده و قسمت پایانی گنبد نیز با کاشی‌های رنگی در خطوط مورب و موازی تزئین شده است. این اثر در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۰۱۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید