حاج‌قاسم؛ سرمایه‌ای بی‌بدیل برای تاریخ معاصر

رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی در یادداشتی نوشت که سخت است سخن راندن از شخصیتی که هر آنچه کرد از برای خدا و خلق خدا بود و لذا هر آنچه به‌دست آورد اعتماد اکثریت جامعه به او بود.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت محمد سالاری به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی به شرح زیر است:

سخت است نوشتن از مردی که کمترین شباهت را به هم نوعان زمانه خود داشت. فراتر از خیلی ها می‌اندیشید و خاکی‌تر از بسیاری می‌زیست. رزمنده‌ای عاشورایی که شجاعت را معنا می‌بخشید و فرمانده‌ای بی‌نظیر که تجسم عینی پهلوانان اساطیری بود و در عین حال، دلی در سینه داشت، سرشار از عطوفت به مردم و ارزش‌ها که بر گونه‌هایش جاری می‌شد و بر شانه‌هایش لرزه می‌انداخت.

سخت است گفتن از سیاستمداری کم‌نظیر، که در قاب و قالب هیچ جریانی نمی‌گنجید، اما مورد احترام برای همه جناح‌های سیاسی شد. سخت است ترسیم چهره مردی وطن‌دوست که در مقابل رهبرش سراپا تسلیم بود، بی‌آنکه مثل خیلی ها به مصادره این جایگاه بیندیشد و به قضاوت خودی و غیرخودی در میان مردم بپردازد. او همه مردم ایران از هر رنگ و نژاد و مذهب و سلیقه و با حجاب و بی حجاب را خودی می‌دانست و بر عکس بسیاری، همه ظرفیت خویش را در کم‌کردن مرزبندی‌های بین اقشار مردم و جریان‌های سیاسی به‌کار می‌بست و به پاس همین اندیشه انسانی بود که وقتی آسمانی شد همه ایران به‌پا خاست.

سخت است بیان ویژگی‌های همرزم شهیدان و همدم و همنشین همیشگی یتیمان و دلشکستگان، بی‌آنکه در این میدان سراسر رزم با خصم ظاهر و باطن، رنگی از دنیای ریا و تزویر بر چهره بنشاند و خود را به اسارت مدح و ستایش متملقان درآورد. سخت است تفسیر فضائل دلیرمردی که بیش از چهاردهه در میان هر کارزار نفسگیری چه در میانه نبرد و چه در صحنه بلایا، و چه در عرصه انسجام‌بخشی بین تفکرات متفاوت، با عزمی راسخ، اما با دلی مهربان به مدد همنوعان و دیگران می‌شتافت بی‌آنکه به غنیمتی چنگ اندازد و سهمی طلب کند.

سخت است سخن راندن از شخصیتی که هرآنچه کرد از برای خدا و خلق خدا بود و لذا هرآنچه به‌دست آورد اعتماد اکثریت جامعه به او بود. سخت است نوشتن از سلیمانی؛ آن شهیدی که دلیرانه جنگید، عارفانه و عاشقانه زیست و مظلومانه در غربت سوخت. سخت است گفتن از حاج‌قاسم، چراکه شبیه او در زمانه ما بسیار کمیابند و مهم‌ترین درد این زمانه نبود همین افراد با همین نگاه‌هاست. حاج‌قاسم اگر سردار دل‌ها شد، ریشه در اندیشه معطوف به حقوق عمومی دارد و نسبت تفکرش با سربلندی مردمان سرزمینش و همین است که سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را نه‌تنها افتخار ایران در تاریخ معاصر، بلکه مایه مباهات همه آزادگان جهان نموده و نامش را برای همیشه جاودان ساخته است و البته که مهم‌ترین رسالت همگانی و انتظار این قهرمان ملی، عدم‌تحمیل نگاه‌های جناحی و سیاسی و مصادره معطوف به منافع‌بخشی به اندیشه این شهید بزرگوار است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید