غربالگری مشکلات ویژه یادگیری دانش آموزان از سال آینده
عکس تزئینی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: تا کنون ۲۰ هزار تبلت به دانش آموز استثنایی اهدا شده است و دیگر دانش آموز استثنایی وجود ندارد که تبلت و یا اعتبار لازم برای تهیه آن به او داده نشده باشد.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در نشست خبری امروز خود که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه ۲۸ تا ۳۰ درصد دانش آموزان (حدود ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز) از تجهیزات کافی برای اتصال به شبکه شاد برخوردار نیستند، گفت: امروزه اهداء یک تبلت به منزله اهدای یک مدرسه و اهدای تمام کتابخانه دنیا به بچه‌ها است. با این رویکرد کار اهداء تبلت را با تمام منابع موجود آغاز کردیم و اکنون ۱۷۰ هزار از این تجهیزات آموزشی آماده و به دانش آموزان هدیه شده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان تبلت اهدایی به استان خوزستان با اهداء ۳۲ هزار و ۶۰۰ تبلت معطوف می‌شود. همچنین بالاترین میزان پوشش نیاز دانش آموزان به تجهیزات نیز مربوط به استان‌های یزد، زنجان و بوشهر می‌شود که توانسته‌اند بیش از ۶۰ درصد نیاز دانش آموزان را پوشش دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ببشترین نیاز دانش آموزان به تجهیزات آموزشی به استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد است. ما با ۲۷ استان تفاهم نامه هایی امضا کردیم تا بتوانیم باقی مانده تبلت‌ها را از طریق پویش‌های کشوری، مردمی  و اعتبارات استان ها تهیه کنیم و اینگونه دانش آموزی از تجهیزات هوشمند بی‌بهره نباشد.

وی همچنین گفت: تهیه وسایل و تجهیزات هوشمند امری بسیار مهم در جهت ایجاد فرصتی برای عدالت آموزشی در شرایط کرونا است. تامین این تجهیزات می‌تواند از ترک تحصیل دانش آموزان در دو بخش جلوگیری کند. برخی از دختران به دلیل فرهنگ خاصی از سنی به بعد ادامه تحصیل نمی‌دهند و بخشی دیگر به دلیل مشکلات محل زندگی از ادامه تحصیل غافل می‌شوند و اینگونه می‌توانند از طریق این تجهیزات ادامه تحصیل دهند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی ادامه داد: شبکه شاد در راستای انعطاف حداکثری ایجاد شد. این شبکه دستاورد ملی کشور ما است، برخی شاد را با آموزش حضوری مقایسه می‌کنند درحالی که شاد جایگزین آموزش حضوری نیست.

حسینی با بر شمردن مزایای این شبکه نظیر افزایش توان معلمین، تداوم آموزش، تسهیل ارتباط با خانواده و… افزود: در فاز سوم اپلیکیشن شاد، برنامه گویا ظرفیت سازی شد. از سوی دیگر اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنائی تا ۲۵ این ماه راه اندازی می‌شود. در اطلس یادگیری آموزش و پرورش ۷۲ درصد یادگیری دانش آموزان استثنائی در اپلیکیشن شاد تداوم بخشیده شد. امروز ۱۰۰ درصد مدارس استثنائی و ۸۴ درصد کلاسها به شبکه شاد متصل هستند. همچنین ما توانسته‌ایم  ۲۵۹۱ محتوای فاخر در شبکه شاد تولید کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: در سال ۹۷ بودجه این سازمان ۹۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بود، در سال ۹۸ بودجه به ۹۹ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان رسید و بودجه سال جاری نیز ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. می‌توان گفت این سازمان تا کنون حدود ۱۲ برابر افزایش اعتبارات داشته است که هشت برابر آن به دولت تدبیر و امید معطوف می‌شود.

حسینی درباره بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه پیش بینی شده ما ۱۸۵ میلیارد تومان بود که البته در مجلس رد شد. همچنین با کمسیون تلفیق و برنامه و بودجه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا علاوه بر این بودجه، ۲۵۰ میلیارد تومان نیز به بودجه ما در ردیف خدمات توانبخشی اضافه شود و اینگونه می‌توان گفت رشد ۴۰۰ درصدی محقق می‌شود.

حسینی این را هم گفت که ۳۱۱ دانش آموز استثنایی در کنکور سال ۹۹ قبول شده‌اند و این میزان قبولی به معنای رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته است. همچنین این سازمان تا کنون حدود ۱۰۰۰ محتوای کتاب درسی را در راستای مناسب سازی محتوای کتاب درسی مناسب سازی کرده است.

به گفته وی، از جمله اقدامات این سازمان در دوران پاندمی کووید ۱۹، برگزاری کارگاه‌هایی در ۳۲ استان بوده است که معطوف به ۲۶۸ کارگاه برای معلمان، ۱۸۶ کارگاه برای والدین و ۴۲ کارگاه برای نهادهای اجرایی می‌شود که با شرکت ۷۵۱۲ نفر برگزار شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۹ مبنای اصلی کار ما مبتنی بر سند تحول بنیادین بود که در این راستا سه سند تحولی ایجاد کردیم. ۹۳.۳ درصد این بسته ها نوآورانه است و اینگونه حدود ۷۰ درصد شاخص های پیرامون بسته تحولی محقق شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: این سازمان به عنوان مولود انقلاب اسلامی محسوب می‌شود چراکه در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هفت گروه مشغول تحصیل هستند. اکنون تعداد مدارس به ۱۷۳۴ مدرسه پس از انقلاب رسیده است. این سازمان توانسته است ۷۵۶ مرکز مشکلات یادگیری ایجاد کند. از این میان۴۲۰ واحد آموزشی خیر ساز است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از این واحدها در دست احداث خیرین است.

وی با بیان اینکه این سازمان دارای ۸۰۵ مدرسه پشتیبان، ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و بیش از ۳۴ مدرسه شبانه روزی است، ادامه داد: این سازمان ۴۸ مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم دارد که عملیات اجرایی ۱۴ مدرسه دیگر در ۱۴ استان شروع شده است. همچنین۲۳ مدرسه خاص نابینایان، ۲۷ مدرسه خاص دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و ۱۰۰ مدرسه خدمات دهی به دانش اموز با مشکلات شنوایی نیز داریم.

حسینی با بیان اینکه انقلاب اسلامی امروز از سوی دشمنان از طریق سه مولفه ناکارآمدی نظام، افزایش نارسایی و افزایش ناامیدی و یاس مورد هجوم است و دوستداران و خدمتگزاران این نظام باید در راستای افزایش کارآمدی، رضایمتندی و افزایش روحیه و امید تلاش کنند، افزود: اگر بخواهیم امکان تحقق مهم ترین فرصت توسعه و عدالت را بسنجیم؛ فرصت یاد دهی و یادگیری  است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنائی دارای ۴۷ مرکز مشاوره و توانبخشی در سطح کشور و ۳۱ سالن مستقل ورزشی دانش اموزان با نیاز ویژه در ۱۷ استان است که در ۱۴ استان دیگر نیز در دست ساخت است. از سال ۱۳۷۰ که این سازمان آغاز به کار کرد پوشش تحصیلی به ۱۸ برابر تا کنون افزایش یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین با اشاره به جهت گیری تلفیقی و فراگیر ادامه داد: در راستای آموزش و تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی۸۲ برابر افزایش داشته‌ایم. تراکم دانش آموزان استثنایی در مدرسه به نسبت مدارس عادی کم تر است به طوری که میانگین آنها ۵۳ نفر است و میانگین کلاس ۶.۴ است.

وی تصریح کرد: بچه ها با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فضا و تجهیزات نسبت به محصلین عادی نیاز دارند. در این راستا از اسفند سال ۹۸ طرحی برای استاندارد سازی فضا تحت عنوان “از خشت تا بهشت” را آغاز کردیم. ۲۱۰ مدرسه نیاز داشتیم که به حداقل استاندارد برسیم و اکنون صدو سی و دومین مدرسه از آن ۲۱۰ مدرسه را کلنگ زنی کردیم.  ۷۶ مدرسه  افتتاح و ۵۵ مدرسه در حال ساخت و کلنگ زنی است. در مجموع ۱۴۵ مدرسه در حال احداث داریم که می‌توان گفت ۶۳ درصد  از ۲۱۰ مدرسه در حال انجام است.

حسینی درباره امکان ایجاد سالن ورزشی در داخل مدارس اظهار کرد: حدود ۳۶۸ سالن شناسایی شده که ۶۳ سالن در فضای سرپوشیده و ۳۰۵ سالت در فضای باز است که معتقدیم این سالن‌ها را می‌توان با تلاش خیرین و معاونین تربیت بدنی بسازیم. همچنین ۴۱ سالن ورزشی در حال ساخت است.

حسینی درباره مراکز مشاوره و راهنمایی و خانواده گفت: این مراکز دارای دو ویژگی ارائه خدمات به خانواده‌ها و ارائه خدمات توانبخشی هستند. در ۹۷سال تعداد ۴۷۵ مرکز مشکلات یادگیری به ۷۵۶ ارتقاء یافته و به رشد ۵۸.۵ درصدی رسیده است که ۸۲ مرکز  در کرونا افتتاح شده و تا کنون ۴۸۱ مرکز نیز اضافه شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چهارمین مرکز جامع تشخیصی توانبخشی و مشاوره‌ای افتتاح شده است، گفت: برای نابینایان علاوه بر ایجاد ۲۳ اتاق بازی، یک پارک جهت یابی در مشهد افتتاح شده است. هدف گذاری ما این است که تا اول مهر ۲۰ پارک دیگر افتتاح شوند. همچنین تا کنون ۲ اتاق چند حسی احداث شده است که تا اول مهر به ۱۰ اتاق افزایش می‌یابد.

رییس سازمان آموزش و مرورش استثنایی گفت: سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی برای طیف اوتیسم روز گذشته در قزوین افتتاح شد، گرچه نمونه های آن در برخی نقاط دنیا وجود داشته اما افتتاح این سالن بی بدیل است.

وی درباره افتتاح “باشگاه پیشکسوتان” گفت: ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان را افتتاح کردیم که از فضای موجود در مدارس استفاده شده است. بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌توانند در این باشگاه‌ها حضور داشته و با امکاناتی اوقات فراغت خود را بگذرانند و در نهایت به راهنمایان بالینی مدارس تبدیل شوند.

به گفته وی، این سازمان پنج اردوگاه دانش آموزی در دست احداث دارد، همچنین ۷۲۵ مدرسه تا آخر مهر ۹۹ مناسب سازی شده است و ۵۷۱ مدرسه دیگر تا پایان اسفند مناسب سازی می‌شود. در ۳۲ استان نیز ۶۴ مدرسه به طور ویژه در حال مناسب سازی است.

حسینی درباره “برنامه سلامت جسمانی و آمادگی بدو ورود به دبستان” گفت: این برنامه با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شد و در سال گذشته با پوشش ۹۷.۶ درصد ادامه یافت و امسال به ۹۹ درصد پوشش رسید. همچنین در ۱۰ استان پایگاه سنجش دائمی راه اندازی شده است و تا مهر به تمام استان‌ها راه می‌یاید.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره “غربالگری مشکلات ویژه یادگیری” گفت: از سال آینده غربالگری مشکلات ویژه یادگیری را در دستور کار خود قرار می‌دهیم تا رویکرد فعال را جایگزین رویکرد انفعالی در ارایه خدمات به مشکلات ویژه یادگیری کنیم. این غربالگری با رویکرد خانواده محوری و مدرسه محوری و در راستای پیشگیری و گسترش کمی انجام می‌شود.

به گفته حسینی ارایه خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه خدمات توانبخشی در سه حیطه خدمات حمایتی، خدمات توانبخشی درون مدرسه و خدمات توانبخشی بدون مدرسه و در قالب ۴۸ مرکز راهنمایی و مشاوره توانبخشی ارائه می‌شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اعتبارات مربوط به ارایه خدمات توانبخشی در سال ۹۹ از ۴ میلیارد به ۷ میلیارد افزایش و ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به ۱۸ آیتم تعمیر خدمات کاشت حلزون و تعمیر قطعات سمعک گسترش یافت. درصد افزایش خدمات به حوزه‌های مختلف عینک ۳۳ درصد، پروتز ۴۲ درصد، کفی طبی ۳۳ درصد، دندان پزشکی ۳۳ درصد، سمعک ۲۶ درصد و … معطوف می‌شود.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید