«سد مشمپا» یکی از سد های مهم ایران و استان زنجان محسوب می‌شود که در نزدیکی روستای مشپما و در جنوب غربی استان زنجان روی رودخانه پر آب و دائمی قزل اوزن در حال احداث است. سد مشمپا در استان زنجان پس از سد «طالقان» دومین سد بزرگ برق آبی ایران است. شروع پروژه مطالعاتی سد مشمپا به قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد که توسط یک شرکت سوییسی صورت پذیرفته است. با وقوع انقلاب پروژه ساخت سد مشمپا نیمه تمام ماند و حتی از فهرست پروژه های وزارت نیرو به کلی ناپدید می‌شود. با پیگیری‌های انجام شده توسط نمایندگان وقت زنجان در دوره هفتم مجلس، طرح ساخت سد مشمپا دوباره به لیست طرح‌های وزارت نیرو اضافه می‌شود. به گفته پرویز فتاح وزیر نیرو وقت، ساخت این سد در سال ۱۳۸۴ به اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی نیاز داشته که باید از طریق فاینانس تامین می‌شد و  ساخت این سد از طریق اعتبارهای دولتی سال‌های سال زمان می‌برده است. ساخت این سد در ابتدا به شرکت ساینو هیدرو چین سپرده شد اما با شروع تحریم‌های چندجانبه این شرکت حاضر به ادامه همکاری در ساخت سد نشد و ادامه پروژه توسط پیمانکاران داخلی پیش برده شد. به دلیل عدم تامین بودجه کافی برای پیمانکاران داخلی نیز چندین پیمانکار وارد این پروژه شدند که در نهایت هم ساخت سد با سرعت بسیار اندکی در حال انجام است. از ویژگی های مهم سد مشپما می‌توان به حجم مخزن ۷۰۰ میلیون متر مکعبی، تامین ۵۰ میلیون متر مکعب آب شرب شهرستان زنجان و تولید سالانه ۱۲۳ گیگا وات برق اشاره کرد.

  • «سد مشمپا» سدی با هسته رسی که حجم عظیمی از خاک رس برای پی ریزی آن استفاده شده است.
  • به علت هسته رسی «سد مشمپا»، عملیات دپو خاک رس با غلظت بالا در این منطقه همچنان ادامه دارد.
  • ساخت و تکمیل تونل‌های مختلف «سد مشمپا» با تجهیزات سنگین در حال انجام است.
  • تزریق بتن به کوه های اطراف «سد مشمپا» برای افزایش مقاومت و استحکام کوه ها در مقابل نشت آب، سبب ایجاد کوه های بتنی در اطراف تاج سد شده است.
  • مراحل عملیاتی انتقال بتن برای تکمیل تونل های «سد مشمپا» در حال انجام است.
  • نمایی از پل بتنی احداث شده روی رودخانه قزل اوزن که برای عبور و مرور ماشین آلات سنگین «سد مشمپا» مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تجهیزات و ماشین آلات سنگین مشغول فعالیت در ساخت «سد مشمپا» هستند.
  • ساخت «سد مشمپا» در میان کوه های سنگی روستای مشمپا در حال انجام است.
  • تجهیزات مورد استفاده در یکی از کارگاه‌های «سد مشمپا» که در کنار مسیر عبوری ماشین آلات سنگین، دپو شده اند.
  • انحراف آب رودخانه قزل اوزن به طور کامل انجام شده و آب این رودخانه از طریق تونل به پشت «سد مشمپا» منتقل می‌شود.
  • عملیات انتقال خاک رس و تکمیل «سد مشمپا» همچنان ادامه دارد.
  • نمایی از تاج در حال ساخت «سد مشمپا» که ارتفاع این تاج  ۱۲۴ متر است.
  • «سد مشمپا» سدی با هسته رسی است که حجم عظیمی از خاک رس برای پی ریزی آن استفاده شده است.
  • کارگاه‌های ساخت «سد مشمپا» در کنار رودخانه دائمی قزل اوزن و کوه های رنگی احداث شده‌اند. وجود کوه های رنگی از ویژگی های بارز این منطقه است.
  • برای انجام مراحل عملیاتی ساخت سرریز «سد مشمپا» جاده ای برای انتقال تجهیزات سنگین به ارتفاعات ساخته شده است.
  • تونل زیر‌زمینی و تونل‌های اطراف «سد مشمپا» در حال ساخت و تکمیل هستند.
  • قله‌های بتنی کوه‌ها در اطراف «سد مشمپا» مناظر جالبی را ایجاد کرده است.
  • عملیات تزریق بتن به کوه‌های اطراف «سد مشمپا» برای افزایش مقاومت کوه‌ها در حال انجام است.
  • رودخانه دائمی قزل اوزن که از استان کردستان سرچشمه می‌گیرد و در نهایت بعد از گذر از چند استان از طریق سفید رود به دریای خزر می‌رسد.
منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید