به گزارش دانلود فيلم و به نقل از برخورد دهنده دهه 80 شاهد طلوع بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی نمادین بود که دو مورد از برجسته‌ترین آنها Blade Runner و RoboCop بودند. اولی یک مراقبه تکان دهنده در مورد هویت بود و در طول سال ها تبدیل به یک کلاسیک فرقه شد. این آخری طنزی غرق در خون بود که پل ورهوفن کارگردان آن را داستان «عیسی آمریکایی» توصیف کرد – و اشتباه نکرد، به خصوص وقتی نوبت به نمادگرایی می رسید. اما اگر به آنها نگاه کنید، آنها به اندازه شب و روز متفاوت هستند. یا برای حفظ تم علمی تخیلی، همانطور که Star Trek با جنگ ستارگان متفاوت است.

همانطور که گفته شد، یک چیز وجود دارد که RoboCop را به Blade Runner متصل می کند – و آن شامل فیلمنامه نویس RoboCop Ed Neumeier است. نویمایر در مصاحبه ای با The Dissolve به جزئیات در مورد حرفه خود پرداخت و در آنجا فاش کرد که در بازدید از Blade Runner از RoboCop الهام گرفته است. همچنین مشخص شد که جنبه خاصی از داستان نمادین Blade Runner به شکل گیری RoboCop منجر می شود.

 

مضامین هویتی «Blade Runner’s Shaped RoboCop»

نویمایر کار خود را به عنوان خواننده فیلمنامه برای برادران وارنر آغاز کرد، که به این معنی بود که او اغلب از مجموعه های تولیدات فیلم دیدن می کرد. یکی از آن مجموعه‌ها Blade Runner بود و نیومایر گفت که بذر چیزی که در نهایت به RoboCop تبدیل شد، در طول بازدید کاشته شد:

 

“من تماشا کردم که ریدلی اسکات کارگردانی چهار شب بلید رانر را بر عهده داشت، و این کار حیرت انگیز بود. در آن لحظه، من در یک لوکیشن بسیار تمیز بودم. در فضایی که ریدلی اسکات ایجاد کرده بود، به وسیله ای که او داشت نگاه می کردم. پس از چهار شب – و شاید به اندازه کافی خواب نداشتم، زیرا من دو شیفت انجام می دادم – این ایده شگفت انگیز را داشتم: RoboCop به عنوان یک عنوان به ذهنم خطور کرد و من شخصیت را در این نوع زره پوش مایل به آبی دیدم. پلیسی که او هم یک ربات بود و به این نژاد عجیب و غریب انسان نگاه می کرد. این یک ایده هوش مصنوعی بود، مانند “چرا مردم اینطور هستند؟”

 

داستان نویمایر این سوال را که در قلب Robocop و Blade Runner وجود دارد برجسته می کند: آیا یک ماشین واقعاً می تواند انسانیت را به دست آورد؟ ایده انسانیت در سرتاسر بلید رانر وجود دارد، به خصوص وقتی صحبت از Replicants باشد. در حالی که فیلم از دیدگاه «بلید رانر» ریک دکارد (هریسون فورد) پیروی می‌کند که او گروهی فراری از تکرارکننده‌ها را شکار می‌کند، این تکرارکننده‌ها هستند که بیشتر توسعه شخصیت را دریافت می‌کنند. از این گذشته، چه کسی می‌تواند این افشاگری را فراموش کند که راشل (شان یانگ) شبیه‌سازی‌کننده‌ای است که دکارد عاشق او می‌شود؟ یا مونولوگ هیجان انگیز «اشک در باران» که توسط روی باتی (راتگر هاوئر) ارائه شد؟ این عناصر فلسفی برای سال‌های آینده به شکل‌گیری داستان‌های علمی تخیلی، از جمله RoboCop و Blade Runner 2049 ادامه خواهند داد.

همان داستان کشف انسانیت ذاتی یک فرد در سراسر RoboCop وجود دارد. هنگامی که الکس مورفی (پیتر ولر) توسط گروهی از اراذل و اوباش به طور مرگبار زخمی می شود، توسط Omni-Consumer Products دوباره به دستگاه اجرای قانون معروف به Robocop تبدیل می شود. اما مورفی به آرامی شروع به بازیابی خاطرات زندگی گذشته خود می کند، که منجر به میل شدید برای انتقام از کلارنس بودیکر (کورتوود اسمیت) – مردی که او را کشته است، می شود. این برای هر کارگردانی یک تعادل دشوار خواهد بود، اما ورهوون دو سلاح مخفی داشت: فیلمنامه نویمایر و مایکل ماینر و خود ولر. عملکرد فیزیکی ولر برای کارکرد RoboCop کلیدی است، هم از نظر نحوه حرکت و هم از نظر انسانیت. در ابتدا، RoboCop با لحنی آرام و مکانیکی صحبت می کند و همان حالت را در چهره خود می گذارد، اما به زودی شروع به بازیابی انسانیت – و همراه با آن، احساسات خود می کند. نقطه عطفی زمانی رخ می دهد که RoboCop از خانه قدیمی خود بازدید می کند. او غرق در خاطرات مورفی است، و حتی با وجود اینکه چشمان ولر توسط کلاه ایمنی RoboCop پوشیده شده است، آشفتگی عاطفی را می توان در تکان دادن فک او و همچنین حرکات تند او مشاهده کرد. نویمایر درس های درستی از بلید رانر گرفت و در سرتاسر RoboCop نشان داده شد.

 

‘Blade Runner’ و ‘RoboCop’ به پیشرفت خود ادامه می دهند

RoboCop و Blade Runner هر دو به خودی خود به فرنچایز تبدیل شده‌اند و دنباله‌هایی مانند سایر پروژه‌های رسانه‌ای را ایجاد می‌کنند. در مورد Blade Runner، نه تنها یک دنباله مستقیم در Blade Runner 2049 دریافت کرد، بلکه یک سریال انیمیشنی با Blade Runner: Black Lotus دریافت کرد. Blade Runner: Black Lotus و Blade Runner 2049 هر دو به کاوش در موضوعات انسانی که Blade Runner اصلی انجام داد، ادامه می دهند، اما با یک تغییر: هر دو روی Replicants تمرکز می کنند. الِ بلک لوتوس (جسیکا هنویک) در تلاش است تا خاطراتش را دوباره به دست آورد در حالی که افسر K (رایان گاسلینگ) در سال 2049 برای شکار همنوع خود مهندسی شده بود. Prime Video قرار است این روند را با سری آینده Blade Runner 2099 ادامه دهد، که قرار است تولید آن در سال جاری پس از حملات دوگانه WGA/SAG-AFTRA آغاز شود.

RoboCop اخیراً در فرهنگ پاپ نیز تجدید حیات کرده است، به ویژه در بازی های ویدیویی. او نه تنها یک شخصیت مهمان در Mortal Kombat 11 بود، بلکه عنوان RoboCop: Rogue City را نیز منتشر کرد. هر دوی این بازی‌ها از این جهت قابل توجه هستند که ولر بازگشته است تا نقش خود را در نقش الکس مورفی بازی کند. حتی یک مستند منتشر شد که به تاریخچه ساخت اولین فیلم RoboCop پرداخت.

 

با این حال، از نظر تلویزیون و فیلم، همه چیز در گوشه RoboCop نبوده است. قرار بود نویمایر و ماینر نویسندگی و تهیه کنندگی اجرایی RoboCop Returns را بنویسند، فیلمی که بلافاصله پس از وقایع RoboCop اصلی اتفاق می‌افتد – با این حال پروژه موانع متعددی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در جهنم توسعه قرار دارد. اما با خرید استودیو ام‌جی‌ام توسط آمازون، صحبت‌هایی در مورد احیای فرنچایز کلاسیک انجام شده است – شاید یک بار دیگر راه Blade Runner را دنبال کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید